Monday, November 28, 2005

Tiisereitä? ym.

On kysytty mitä mitkä ovat 3. teeman ostajan sosiaaliset tekijät. Näitä ovat oppikirjamme ( s. 109 - 115) mukaan kulttuuri, alakulttuurit, sosiaaliluokka, työporukka, perhe, kaveripiiri ja idolit.

Annin blogi arvelee, että mainoksilta voi hiukan suojautuakin. Hän kertoo myöhempänä esimerkin tällaisesta, mutta lukekaapa miten kävi. Tämän kuun 23. päivän kommentti kertoo, mitkä ajoi Lidintunnin ostamaan sohvan ja miksi ei hinnalla ollut väliä. Lid-21 esittää mahdollisen suurimman syyn vaatteiden tiheään ostamiseen. Tuntuuko tutulta? Niinkin voi käydä, että televisiomainos ei aukene edes useaan kertaan nähtynä. Tällaisesta kertoo Mian sivu. Sellaisiakin mainoksia tehdään, jotka ovat tarkoituksellisesti hämäriä. Niitä kutsutaan tiisereiksi ja niiden tarkoituksena on herättää uteliaisuutta myöhemmin seuraavia sanoman selvästi kertovia mainoksia kohtaan. Olisikohan sellaisista kyse?

Markkinointi (raineblog) surkuttelee lehtien kaupallistumista mutta löytää asiasta toisenkin puolen. Luepa 22. päivän kommentti. Markkinoinnin ihmeet (kai?) toteaa Euroshopper -tuotteiden olevan täsmälleen samoja kuin kalliimmat tuotteet. Näinköhän? Mitä arvelette ao. merkin kahvista? Em. bloggaaja muuten kertoo meille millainen on Unto. Katsos vain, Untossa on paljon samaa kuin Open ohjaamossa, mutta erojakin löytyy. Muuten, kertokaapa opelle, missä on "tietty piste". !! Pro Fiilis !! (mainio nimi blogilla muuten) tarjoaa meille tällaisen käsitteen. Siihen saakka saa markkinoida. Tässä on meille haastava käsite pohdittavaksi. Suskun jutut muuten tuo estraadille Stockmannin markkinointympäristön. Siihen voisivat muutkin tuoda kortensa kekoon. On se niin laaja firma ja vielä tuttu kaikille.

Vähän "kinaamme" Lidintunnin kanssa markkinointiympäristön vaikutuksesta 10-kioskin toimintaan. :) Tulkaapa muutkin mukaan "tappeluun".

0 Comments:

Post a Comment

<< Home